Föräldragrupp - V26+3

Idag var jag på föräldragrupp... Gick dock efter en timma, då jag höll på att svimma när barnmorskan berättade detaljerat om hur man förde in ett rör vid ryggraden om man ville ha epidral. Samt skickade runt akupunktur nålar, som de stack in TRE cm i huvudet, om man valde akupunktur under öppningsskedet. FY farao!

Åkte och handlade i stället.

Jag har kokat citronkräm som ska användas på midsommar/födelsedagstårtan nästa helg. Citronkrämen håller sig 2-3veckor, så det är ingen fara. Ville inte stå med dt dagen innan, och sedan misslyckas. Tillsatte dock en citron extra då den blev för söt annars. Står att man kan använda krämen på rostademackor, antar att jag kunde köpt citronmarmelad i stället och sluppit stå och koka.

Någon jag rekomenderar i vilket fall... Detta receptet är ändrat efter mina önskemål, och det är inget för de som inte gillar syrliga saker!

Lemon curd (citronkräm)

Ingredienser

Portioner: ca 3 dl

Tid: 30 minuter

Skal från 2 citroner ca 1 msk rivet skal
Citronsaft från 3 citroner ca 1,5 dl
2 ägg
4 dl florsocker
75 g smör

Tvätta citronerna och riv bara det yttersta gula skalet. Pressa ur saften och mät upp en och en halv deciliter.

Blanda citronsaft och rivet skal med ägg och florsocker i en tjockbottnad kastrull. Sjud under omrörning tills smeten tjocknat. Den ska vara så tjock att det går att göra "en gata" i en klick upphälld på en tallrik (som marmeladprovet).

Ta kastrullen från värmen och rör ner smöret skuret i tärningar så det smälter och blandar sig med citronkrämen. Häll upp på glasburk.

Förvara den i kylskåpet. Krämen håller sig två- tre veckor. Lemon curd är gott att ha på rostat bröd eller att använda som fyllning i tårtor, till exempel rulltårta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0